• بصیرت در سنگر فرهنگیآخرین خبر با عنوان ، بصیرت در سنگر فرهنگی در 10 ساعت قبل منتشر شده است .
  • دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    »   اهل بیت (س), مقالات  »   کدام آداب زیارت، برای همه ی اهل بیت(ع) مشترک است؟
    44 بازدید
    ۲ آبان ۱۳۹۵ , ساعت ۲۰:۴۵

    کدام آداب زیارت، برای همه ی اهل بیت(ع) مشترک است؟

    کدام آداب زیارت، برای همه ی اهل بیت(ع) مشترک است؟

    کدام آداب زیارت، برای همه ی اهل بیت(ع) مشترک است؟

     

    کدام آداب زیارت، برای همه ی اهل بیت(ع) مشترک است؟

    اوّل: [۱] غسل کردن و طهارت داشتن پیش از ورود به حرم. شیخ طوسى در تهذیب الأحکام از ابراهیم بن محمّد ثقفى نقل مى کند که: امام صادق علیه السلام هنگامى که از غسل زیارت فارغ مى شد، این دعا را مى خواند:

    اللّهُمَّ اجعَلهُ لى نورا وطَهورا، وحِرزا وکافِیا مِن کُلِّ داءٍ وسَقَمٍ، ومِن کُلِّ آفَهٍ وعاهَهٍ، وطَهِّر بِهِ قَلبى وجَوارِحى، وعِظامى ولَحمى ودَمى، وشَعرى وبَشَرى، ومُخّى وعَصَبى، وما أقَلَّتِ الأَرضُ مِنّى، وَاجعَلهُ لى شاهِدا یَومَ القِیامَهِ، یَومَ حاجَتى وفَقرى وفاقَتى.[۲]

    خدایا! آن را برایم نور و پاک کننده و نگه دارنده و کفایت کننده از هر بیمارى و ناسلامتى قرار ده، و نیز از هر آفت و آسیبى. دلم و اندامم را با آن، پاکیزه کن، و نیز استخوان، گوشت، خون، مو، پوست، مغز و عصبم را، و نیز هر چه را که زمین از من بر دوش مى کِشد، و آن را گواه من در روز قیامت، روز نیاز و نادارى و بینوایى ام، قرار ده.

    دوم: ایستادن بر آستانه حرم و دعا کردن و اجازه ورود خواستن با استفاده از عباراتى که در احادیث، آمده است. اگر احساس خشوع و رقّت در دل زائر پیدا شد، وارد شود، و گر نه، بهتر است که درنگ کند و هر گاه چنین حالتى پیدا کرد، وارد شود ؛ زیرا مهم ترین هدف، حضور قلب است تا بتواند از رحمت نازل شده از سوى پروردگار، برخوردار گردد.

    صاحب المزار الکبیر از عالم شریف و بزرگوار، ابو المکارم حمزه بن على بن زُهره، نقل مى کند که:

    هنگامى که زیارت هر یک از امامان(ع) را اراده کردى، بر درگاهش بِایست و بگو:

    اللّهُمَّ إنّى قَد وَقَفتُ عَلى بابِ بَیتٍ مِن بُیوتِ نَبِیِّکَ وآلِ نَبِیِّکَ عَلَیهِ وعَلَیهِمُ السَّلامُ، وقَد مَنَعتَ الدُّخولَ إلى بُیوتِهِ إلاّ بِإِذنِ نَبِیِّکَ، فَقُلتَ: «یا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِىِّ إلاّ أنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ».[۳]

    اللّهُمَّ إنّى أعتَقِدُ حُرمَهَ نَبِیِّکَ فى غَیبَتِهِ، کَما أعتَقِدُ فى حَضرَتِهِ، وأَعلَمُ أنَّ رُسُلَکَ وخُلَفاءَکَ أحیاءٌ عِندَکَ یُرزَقونَ، یَرَونَ مَکانى فى وَقتى هذا، ویَسمَعونَ کَلامى، وأَ نَّکَ حَجَبتَ کَلامَهُم، فَإِنّى أستَأذِنُکَ یا رَبِّ أوَّلاً، وأَستَأذِنُ رَسولَکَ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وآلِهِ ثانِیا، وأَستَأذِنُ خَلیفَتَکَ الإِمامَ المُفتَرَضَ عَلَىَّ طاعَتُهُ فِى الدُّخولِ فى ساعَتى هذِهِ، وأَستَأذِنُ مَلائِکَتَکَ المُوَکَّلینَ بِهذِهِ البُقعَهِ المُبارَکَهِ المُطیعَهَ لَکَ السّامِعَهَ، السَّلامُ عَلَیکُم أیُّهَا المَلائِکَهُ المُوَکَّلونَ بِهذَا المَشهَدِ المُبارَکِ ورَحمَهُ اللّهِ وبَرَکاتُهُ.

    بِإِذنِ اللّهِ وإذنِ رَسولِهِ وإذنِ خُلَفائِهِ، وإذنِ هذَا الإِمامِ، وبِإِذنِکُم صَلَواتُ اللّهِ عَلَیکُم أجمَعینَ، أدخُلُ هذَا البَیتَ مُتَقَرِّبا إلَى اللّهِ بِاللّهِ ورَسولِهِ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطّاهِرینَ، فَکونوا مَلائِکَهَ اللّهِ أعوانى، وکونوا أنصارى، حَتّى أدخُلَ هذَا البَیتَ وأَدعُوَ اللّهَ بِفُنونِ الدَّعَواتِ، وأَعتَرِفَ للّهِ بِالعُبودِیَّهِ، ولِهذَا الإِمامِ ولاِبائِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم بِالطّاعَهِ.

    سپس هنگام ورود، پاى راست را مقدّم بدار، و صد مرتبه تکبیر(اللّه  اکبر) بگو و در برابر ضریح بایست….[۴]

    سوم: این که هنگام وارد شدن، پاى راستش را پیش بگذارد و هر گاه خواست خارج شود، با پاى چپ بیرون بیاید.

    چهارم: در صورت امکان و عدم مزاحمت براى دیگران، در کنار ضریح بِایستد، و در غیر این صورت، هر چه نزدیک تر باشد، بهتر است.[۵]

    پنجم: در حال زیارت، رو به زیارت شونده و پشت به قبله بِایستد، و از خداوند متعال، به حقّ خودش و به حقّ صاحب آن قبر، بخواهد که او را شایسته بهره مندى از شفاعت، قرار دهد، و در دعا پافشارى و اصرار نماید. سپس به طرف بالاى سر قبر بیاید و رو به قبله کند و دعا نماید.

    ششم: زیارت کردن به روشى که در روایات اهل بیت(ع) سفارش شده است وپرهیز از اقدامات سلیقه اى به ویژه کارهایى که موجب وهن مذهب است.

    هفتم: حضور قلب در حدّ توان، در تمام مراحل زیارت، و نیز توبه از گناه و درخواست آمرزش و دور ماندن از گناه.

    هشتم: خواندن دو رکعت نماز، پس از زیارت. اگر زائر قبر پیامبر صلى الله علیه و آله است، در روضه نبوى نماز بخواند و اگر زائر یکى از امامان(ع) است، در بالاى سر بخواند. اگر دو رکعت نماز را در مسجد زیارتگاه هم بخواند، جایز است.[۶]

    نهم: دعا کردن پس از نماز زیارت، با دعاهاى سفارش شده، و آنچه به مصلحت دین و دنیاى خود و درخواست کنندگان دعا، و عموم جامعه اسلامى است.

    دهم: تلاوت آیاتى از قرآن در کنار ضریح و اهداى آن به زیارت شونده.

    یازدهم: هر گاه زائر، پس از زیارت، به اقامتگاهش باز گشت، مستحب است تا هنگامى که در آن شهر است، به زیارت برود و به همان یک زیارت، بسنده نکند و وقتى که زمان بازگشت به وطنش فرا رسید، با دعاهاى سفارش شده توسّط اهل بیت(ع)، دعا کند و وداع گوید. نیز از خدا بخواهد که بار دیگر براى زیارت، باز گردد.

    دوازدهم: وقتى زیارت انجام شد، براى بزرگداشت حرمت حرم و حفظ شدّت اشتیاق، با شتاب، از محل، خارج شود.

    سیزدهم: روایت شده که زائر، به پشت، حرکت کند تا دور شود و از دیده ها پنهان گردد[۷].[۸]

     
    [۱] . این مطلب ، اقتباسى است از کتاب الدروس ج ۲ ص ۲۵ ، نوشته شهید اوّل (م ۷۵۱ ق) به همراهافزوده هایى از ما . نیز ، ر . ک : دانش نامه امام حسین علیه السلامج ۱۰ ص ۴۳۲ (مُهم ترین آداب زیارت امام حسین علیه السلام) .

    [۲] . تهذیب الأحکام : ج ۶ ص ۵۴ ح ۱۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۱۴۶ ح ۲۹ .

    [۳] . احزاب: آیه ۵۳.

    [۴] . المزار الکبیر : ص ۵۵۵ ح ۱ و ص ۵۴ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۲ ص ۱۴۵ .

    [۵] . ر . ک : ص ۴۹ (باب سوم / زیارت دوم : فرحه الغرى) و ص ۵۲ (زیارت چهارم : المزار الکبیر) . نیز : ر.ک : الکافى : ج ۴ ص ۵۵۱ ح ۲ .

    [۶] . از دیرباز ، چنین بوده که بخشى از فضاى پیرامون مرقد مطهّر را به عنوان مسجد مى ساخته اند . منظور ازمسجد زیارتگاه ، همین بخش از حرم است که همه احکام و ویژگى هاى مسجد را دارد .

    [۷] . ر . ک : ص ۴۹ (فصل یکم / باب سوم / زیارت دوم : فرحه الغرى) و ص ۲۱۹ (فصل سوم / باب سوم /زیارت دوم : مصباح المتهجّد) و ص ۳۷۷ (فصل چهارم / باب پنجم / وداع کاظمین : مصباح الزائر) و … .

    [۸] . ر . ک : الدروس : ج ۱ ص ۴۳۸ ـ ۴۳۶ .

    بیت الزهرا(س)

    بیت الزهراء (س) اندیمشک اهل بیت (س)  , مقالات

    آینده و دورنمای هر کشوری در گروی طرز فکر نخبگان آن کشور است؛ این گفته در مورد کشور ما هم طبعاً صادق است. استکبار جهانی می‌خواهند تا نخبگان و دانشگاهیان کشورهایی مثل ایران را با لطایف الحیل خود، به سود...
    آمد ربیع ، فصل شکـُفتن رها شدن با رویش گـــل نبوی هم صدا شدن فصل شکـوفه های امامت شکفتن است از پیله ی تواتر خاکــــی جدا شدن در سایه سارباغ نبوت نشــــستن و با کاروان دلشــــــــدگان آشنا شدن فصل برون نمودن هر کینه ازدل است هنگام آشنایی...
    همزمان با ایام سوگواری 28صفر و شهادت امام رضا(ع) گوشه و کنار کشور اسلامی ایران همراه با آداب و رسوم ویژه ای به اقامه عزا می پردازند. حضور هیئت های مذهبی سراسر کشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران شهادت علی...
    « ‌روزي همراه ايشان بودم همين كه نزديك ديوارهاي طوس رسيديم صداي ناله و گريه‌اي را شنيدم . من به جست و جوي آن رفتم . ناگاه ديدم جنازه‌اي را مي آورند در اين حال حضرت از مركب پياده شده...

    بیت الزهراء (س) اندیمشک

    در واپسین دقایق غروب آخرین روز ماه محرم، هلال ماه صفرالمظفر در آسمان پدیدار مى گردد و فرا رسیدن این ماه ظفرمند را به جهانیان مژده مى دهد. سید بن طاووس(ره) در كتاب شریف " الاقبال"، براى رؤیت هلال ماه صفر،...
    تغذیه از دیدگاه دین مبین اسلام عبارت است از بهره گیری از نعمات الهی در مسیر بندگی خدا. از همین رو در این ستون، به تشریح آموزه های دینی در این خصوص می پردازیم: امام حسن مجتبی (ع) در خصوص آداب سفره چنین...

    پاسخ دهید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    گالری تصاویر
  • آخرین ارسال های سایت

  • نظرسنجی

    نظر شما در مورد عملکرد سایت بیت الزهراء (س) ؟

    View Results

    Loading ... Loading ...