• زندگانی حضرت امام حسن عسکری(ع)آخرین خبر با عنوان ، زندگانی حضرت امام حسن عسکری(ع) در 8 ساعت قبل منتشر شده است .
  • پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    »   معارف اسلامی  »   احکام تحصیل
    63 بازدید
    ۶ مهر ۱۳۹۵ , ساعت ۲۰:۳۸

    احکام تحصیل

    احکام تحصیل

    س۱. امروزه کدام‌یک از تخصص های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟ ج. شایسته است که علما و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها به همه ‌ی تخصصهای علمی مفیدی که مورد نیاز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمین بی‌نیاز شوند و تشخیص مفیدترین آن‌ها با مسئولین ذی ‌ربط با درنظر گرفتن شرایط موجود می ‌باشد.

    مفید ترین تخصص برای اسلام
    س۱. امروزه کدام‌یک از تخصص های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟
    ج. شایسته است که علما و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها به همه ‌ی تخصصهای علمی مفیدی که مورد نیاز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمین بی‌نیاز شوند و تشخیص مفیدترین آن‌ها با مسئولین ذی ‌ربط با درنظر گرفتن شرایط موجود می ‌باشد.
     
    سستی و تنبلی
    س۲. سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟
    ج. تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می ‌کند باید از برنامه ‌های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست.
     
    تدریس مباحث ربا
    س۳. در خلال بعضی از دروس دانشکده اقتصاد، استاد به بحث در مورد بعضی از مسائل مربوط به قرض ربوی و مقایسه راه‌های تحصیل ربا در تجارت و صنعت و غیر آن می ‌پردازد، تدریس این درس و اجرت گرفتن در برابر آن چه حکمی دارد؟
    ج. مجرّد تدریس و بررسیِ مسائل قرض ربوی، حرام نیست.
     
    تحصیل فلسفه
    س۴. آیا تدریس و تحصیل فلسفه در حوزه ‌های علمیه دینیّه جایز است؟
    ج. یادگیری و تحصیل فلسفه برای کسی که اطمینان دارد که باعث تزلزل در اعتقادات دینی ‌اش نمی ‌شود اشکال ندارد و بلکه در بعضی از موارد واجب است.
     
    مطالعه کتب ضاله
    س۵. آگاه شدن از کتاب‌های گمراه کننده و کتاب‌های ادیان دیگر برای شناخت دین و عقاید آن‌ها به قصد افزایش معرفت و اطلاعات چه حکمی دارد؟
    ج. حکم به جواز خواندن این کتب فقط به‌خاطر شناخت و افزایش اطلاعات، مشکل است، البته خواندن آن‌ها برای کسی که قدرت شناخت و تشخیص مطالب باطل را دارد به قصد ابطال و ردّ آن‌ها جایز است به شرطی که به خود مطمئن باشد که از حق منحرف نمی ‌شود.
     
    تحصیل  علوم دینی
    س۶. دانشجویی به مدّت چهار سال است که در دانشکده پزشکی درس می ‌خواند و علاقه شدیدی به فراگیری علوم دینی دارد، آیا ادامه تحصیل در رشته پزشکی برای او واجب است یا این‌که می ‌تواند آن را رها کرده و به تحصیل علوم دینی بپردازد؟
    ج. دانشجو در انتخاب رشته تحصیلیِ خود آزاد است ولی در این‌جا نکته ‌ای وجود دارد که شایسته است به آن توجه شود و آن این‌که اگر فراگیری علوم دینی به‌خاطر توانایی خدمت به جامعه اسلامی اهمیّت دارد، تحصیل در رشته پزشکی هم به قصد آمادگی برای ارائه خدمات پزشکی به امّت اسلامی و درمان بیماری و نجات جان آنان از اهمیّت زیادی برخوردار است.
     
    تنبیه
    س۷. معلّمی دانش آموزی را در کلاس در برابر دانش ‌آموزان دیگر به شدّت تنبیه کرده است آیا آن دانش ‌آموز حق مقابله به مثل را دارد یا خیر؟
    ج. دانش ‌آموز حق مقابله و پاسخگویی به‌گونه‌ ای که شایسته مقام استاد و معلّم نباشد ندارد و براو واجب است که حرمت معلم را حفظ نموده و نظم کلاس را رعایت کند و می ‌تواند از راه‌های قانونی اقدام نماید، همان‌گونه که بر معلّم هم واجب است احترام دانش‌ آموز را در برابر همکلاسی‌هایش حفظ کرده و آداب تعلیم اسلامی را رعایت نماید.
     
    نهی از منکر دانشجویان
    س۸. آیا جایز است دانشجویان یکی از مراکز آموزشی گزارش‌هایی از منکراتی را که مشاهده می ‌کنند به مسئولین فرهنگی ارائه دهند تا از ارتکاب آن‌ها جلوگیری شود؟
    ج. اگر گزارش‌ها راجع به امور علنی باشد و عنوان تجسّس و غیبت بر آن‌ها صدق نکند، اشکال ندارد و بلکه در صورتی که جزء مقدمات نهی از منکر باشد واجب است.
     
    زندگی دانشجویی و معاشرت با کفار
    س۹. زندگی دانشجویی در خارج مستلزم ارتباط و معاشرت با کفّار است، در چنین موردی استفاده از مواد غذایی ساخت آن‌ها مشروط بر این‌که مواد حرام مثل گوشت تذکیه نشده در آن‌ها نباشد، ولی احتمال تماس دست مرطوب کافر با آن‌ها داده شود، چه حکمی دارد؟
    ج. مجرد احتمال تماس دست مرطوب کافر با مواد غذایی، برای وجوب اجتناب کافی نیست، بلکه تا یقین به تماس حاصل نشود، حکم به طهارت می‌ شود. کافر اگر از اهل کتاب باشد، نجس ذاتی نیست و تماس دست مرطوب او باعث نجاست نمی ‌شود.
     
    فیش غذای باطل شده
    س۱۰. اگر اعتبار فیش های غذا که به دانشجویان دانشگاه‌ها داده می ‌شود، در صورت عدم دریافت غذا در روز معیّن، بدون برگرداندن پول آن باطل شود، آیا جایز است فیش های باطل را به جای فیش های معتبر برای دریافت غذا ارائه بدهیم؟ و غذایی که به این طریق گرفته می ‌شود چه حکمی دارد؟
    ج. استفاده از فیش هایی که از اعتبار ساقط شده‌ اند برای دریافت غذا جایز نیست و غذایی که با آن‌ها گرفته می ‌شود غصب است و تصرّف در آن حرام و موجب ضمان قیمت آن است.
     
    توزیع فیش غذا ی دانشجویان بین کارمندان
    س۱۱. در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی امکاناتی مانند غذا و لوازم مورد نیاز دانشگاهی به دانشجویان داده می‌ شود که توسط وزارت بازرگانی و مؤسسات دیگر به دانشجویان مشغول به تحصیل در آن دانشگاه اختصاص یافته است، آیا توزیع آن‌ها بین سایر کارمندان مشغول به کار در دانشگاه نیز جایز است؟
    ج. توزیع نیازمندی‌های مورد مصرف و مختص به دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه بین سایر اشخاصی که در آن‌جا کار می ‌کنند، جایز نیست.

     

    تقلب
    س۱۲. آیا تقلب در امتحانات گناه است؟
    ج. به طور کلی تقلب جایز نیست و باید از آن توبه و استغفار شود.
     
    نوشتن پان‌نامه برای دیگری
    س۱۳. نوشتن پایان نامه برای فرد دیگر چه حکمی دارد؟ 
    ج. به طور کلی کیفیت تألیف پایان نامه  تابع قوانین و مقررات مربوطه است؛ اگر طبق  قانون ، پایان نامه باید توسط خود دانشجو تألیف شود، واگذاری آن به دیگری جایز نیست، همچنان که تألیف آن برای دیگری خواه برای کسب درآمد از آن وخواه مجانی، جایز نیست.
     
    سفر تحصیلی
    حکم طلاب و دانشجویان
    س۱۴. دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می ‌کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می ‌کنند، چه حکمی دارند؟
    با توجه به این‌که آن‌ها هر هفته مسافرت می ‌نمایند، ولی امکان دارد به‌خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی ‌کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می ‌کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟
    ج. در سفر برای تحصیل علم، حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است(۱)، اعم از این‌که سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می ‌کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش به مدت یک ماه، هر روز سفر شغلی می‌رود و یا به مدت دو ماه، هر ده روز دو سه بار به سفر شغلی می‌رود و یا به مدت سه ماه هر ده روز یک سفر شغلی داشته باشد، به نحوی که در این مدت ده روز یک جا نماند، باید از سفر سوم به بعد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می ‌رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه برای کار کردن می‌ رود، نمازش شکسته است و نمی ‌تواند روزه بگیرد.
     
    ماموریت تحصیلی
    س۱۵. دبیر شاغل در شهرستان رفسنجان می باشم، با توجه به پذیرفته شدن در مرکز عالی ضمن خدمت و مأموریت به تحصیلی آموزش و پرورش، سه روز ابتدای هفته را در شهرستان کرمان اشتغال به تحصیل دارم و بقیه ایّام هفته را در شهرستان خود به خدمت مشغولم، نظر حضرت‌عالی در مورد احکام نماز و روزه اینجانب چه می ‌باشد، آیا حکم دانشجو بودن بر ما جاری است یا خیر؟
    ج. اگر مأمور به تحصیل هستید، نماز شما تمام و روزه صحیح است.
     
    تبلیغ طلاب
    س۱۶. اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد، آیا با این فرض می تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟
    ج. اگر عرفاً تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر برای انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به‌خاطر شغل و کارش سفر می کند، و اگر زمانی برای کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند سایر مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحیح نیست.
     
    مسافرت با مدت  غیر معین
    س۱۷. کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می ‌کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می ‌روند و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می ‌شوند، نماز و روزه این افراد چه حکمی دارد؟
    ج. اگر در طول مدت سکونت در محل تحصیل یا کار همواره ترقب و احتمال خروج از آن محل را داشته باشد، صدق وطن مشکل است؛ ولی اگر از اول بنای ماندن در آنجا را و لو بدون تعیین زمان داشته و اکنون هفت هشت سال بر این حال گذشته است یا اینکه مثلا پنج سال بر این حال گذشته است و اکنون قصد دارد دو سه سال دیگر هم بماند، آنجا برای او حکم وطن را دارد.   
     
    قصد توطن دانشجو
    س۱۸. دانشجویی خانه‌ ای را در شهر تبریز برای تحصیل در دانشگاه آن به مدت چهار سال اجاره کرده است، همچنین وی در صورت امکان، قصد ماندن دائمی در تبریز را دارد، در حال حاضر در ایام ماه مبارک رمضان گاهی به وطن اصلی‌ اش رفت و آمد می کند، آیا آن دو مکان، برای او دو وطن محسوب می شوند؟
    ج. اگر در حال حاضر قصد قطعی بر توطّن در محل تحصیل نداشته باشد، آن‌جا حکم وطن را برای او نخواهد داشت. ولی حکم وطن بودن وطن اصلی او تا زمانی که از آن اعراض نکرده، نسبت به وی باقی است.
     
    کلاس موسیقی در دانشگاه
    س۱۹. دانشجویان دانشکده علوم تربیتی باید در مرحله دروس اختصاصی در درس سرودها و آوازهای انقلابی شرکت کنند زیرا در آن‌جا قطعه ‌های موسیقی را آموخته و به‌طور اجمالی با آن‌ها آشنا می‌شوند. وسیله اصلی فراگیری این درس ارگ است، آموختن این درس که جزء واحدهای اجباری است چه حکمی دارد؟ خرید و استفاده از وسیله مذکور برای ما چه حکمی دارد؟ و به‌خصوص خواهران نسبت به اجرای تمرین در برابر مردها چه وظیفه ‌ای دارند؟
    ج. استفاده از آلات موسیقی فی ‌نفسه برای اجرای سرودهای انقلابی و برنامه ‌های دینی و فعالیت های فرهنگی و تربیتی مفید، اشکال ندارد و خرید و فروش آلات نوازندگی و یاددادن و فراگیری آن برای استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران می ‌توانند با رعایت حجاب واجب و ضوابط شرعی در کلاس درس حاضر شوند.
     
     
    خمس
    کتب طلاب و دانشجویان
    س۲۰. کتاب‌هایی که دانشجو از مال پدر خود یا از وامی که دانشگاه به دانشجویان می ‌دهد، می ‌خرد و منبع درآمدی هم ندارد، آیا خمس دارد؟ در صورتی که بداند پدر خمس پول کتاب‌ها را نداده، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟
    ج. کتاب‌هایی که با پول وام و یا با پولی که پدر به او بخشیده، خریده شده است، خمس ندارد.
     
    کمک هزینه تحصیلی
    س۲۱. بسیاری از دانشجویان برای حل مشکلات غیرقابل پیش‌بینی خود در هزینه ‌های زندگی صرفه ‌جویی می ‌کنند و در نتیجه مبلغ قابل توجهی از کمک هزینه تحصیلی که به آن‌ها پرداخت می ‌گردد، جمع می ‌شود، سؤال این است که با توجه به این‌که این مبلغ از طریق صرفه‌جویی در پولی که وزارت آموزش عالی به آن‌ها می ‌پردازد، جمع می ‌شود، آیا به آن خمس تعلّق می گیرد؟
    ج. کمک هزینه تحصیلی خمس ندارد.
     
    لوازم‌التحریر
    س۲۲. آیا به لوازم‌التحریر خمس تعلّق می‌گیرد؟
    جواب: اگر مورد نیاز -در حد شأن عرفی- باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، خمس ندارد. مگر لوازم‌التحریر مصرفی که از مصرف سال اضافه آمده باشد و عرفاً مالیت(۲) داشته باشد که خمس آن باید پرداخت شود.
     
    کتاب‌های شخصی
    س۲۳. شخصی دارای کتابخانه ‌ای شخصی است که مدّتی از آن کتاب‌ها استفاده می‌نموده و فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمی‌کند، ولی احتمال می‌دهد که در آینده از آن بهره ببرد، آیا در مدّتی که از کتاب‌ها استفاده نمی‌کند، به آن خمس تعلّق می‌گیرد؟ و آیا در تعلّق خمس، فرقی بین اینکه خودش خریده باشد یا پدرش، وجود دارد؟
    جواب: اگر کتاب‌ها در زمان خرید آن مورد نیاز او برای مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفی او باشد، خمس ندارد، حتّی اگر پس از سال اوّل از آن استفاده نکند. همچنین اگر کتاب‌ها به او ارث رسیده و یا از طرف پدر و مادر و یا دیگران به او هدیه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمی‌گیرد.
     
     
    آموزش پزشکی
    معاینه نامحرم توسط دانشجو
    س۲۴. دانشجویان دانشگاه پزشکی(دختر یا پسر) برای آموزش چاره ای جز معاینه فرد اجنبی از طریق لمس و نظر ندارند و چون این معاینات جزء برنامه درسی است و برای کارآموزی و آمادگی آنان برای معالجه بیماران در آینده مورد نیاز است و عدم انجام آن باعث می ‌شود از تشخیص بیماری افراد مریض عاجز باشند و این امر منجر به طولانی شدن دوران بیماری افراد بیمار و گاهی فوت آنان می ‌شود، بنا بر این آیا این معاینات جایز است یا خیر؟
    ج. اگر از موارد ضروری برای کسب تجربه و آگاهی از نحوه درمان بیماران و نجات جان آنان باشد، اشکال ندارد.
     
    س۲۵. گاهی در هنگام آموزش با مسأله معاینه غیرمحارم مواجه می ‌شویم و نمی ‌دانیم این کار برای آینده ضرورت دارد یا خیر؟ ولی به‌هرحال جزیی از روش درسی دانشگاه‌ها و وظیفه دانشجویی رشته پزشکی و یا حتّی تکلیفی از طرف استاد است با توجه به این مطالب آیا انجام معاینات مزبور برای ما جایز است؟
    ج. مجرّد این‌که معاینه پزشکی، از برنامه ‌های آموزشی و یا از تکالیف استاد به دانشجو است، مجوّز شرعی برای ارتکاب امر خلاف شرع محسوب نمی‌شود بلکه ملاک دراین زمینه فقط نیاز آموزشی برای نجات جان انسان و یا اقتضای ضرورت می ‌باشد.
     
    س۲۶. آیا در معاینه نامحرم که به‌خاطر ضرورت آموزش پزشکی وکسب تجربه و مهارت صورت می ‌گیرد، بین معاینه اعضای تناسلی و سایر اعضای بدن تفاوت وجود دارد؟ بعضی از دانشجویان که بعد از اتمام تحصیل برای معالجه بیماران به روستاها و نقاط دوردست می روند، گاهی مجبور به زایمان زن و یا درمان آثار آن از قبیل خونریزی شدید می ‌شوند، این کار چه حکمی دارد؟ بدیهی است که اگر این خونریزی و بیماری‌های دیگر به سرعت درمان نشود حیات زنی که تازه زایمان کرده، در خطر خواهد بود، با علم به این‌که شناخت راه‌های معالجه این بیماری‌ها مستلزم کارآموزی در هنگام تحصیل علم پزشکی می باشد؟
    ج. هنگام ضرورت، فرقی بین حکم معاینه اعضای تناسلی و غیر آن‌ها نیست و ملاک کلی، احتیاج به تمرین و فراگیری علم پزشکی برای نجات جان انسان می ‌باشد و در این موارد باید به مقدار ضرورت اکتفا شود.
     
    مرجع تشخیص ضرورت
    س۲۷. در صورتی که هنگام ضرورت، معاینه بیمارانی که محرم نیستند، توسط دانشجویان رشته پزشکی جایز باشد، مرجع تشخیص این ضرورت چه کسی است؟
    ج. تشخیص ضرورت موکول به نظر دانشجو با ملاحظه شرایط است.
     
    نگاه به عکس نامحرم
    س۲۸. غالباً در معاینه اعضای تناسلی اعم از این‌که توسط فرد مُماثل صورت بگیرد یا خیر، احکام شرعی مانند نگاه‌کردن پزشک یا دانشجو از طریق آینه، رعایت نمی‌شود و چون ما برای فراگیری چگونگی تشخیص بیماری‌ها از آنان تبعیت می کنیم، وظیفه ما چیست؟
    ج. تحصیل و فراگیری علم پزشکی از طریق معایناتی که فی‌نفسه حرام هستند، در مواردی که یادگرفتن این علم و شناخت راه‌های درمان بیماری‌ها متوقف بر آن باشد، اشکال ندارد، مشروط بر این‌که دانشجو اطمینان داشته باشد که توانایی نجات جان انسان‌ها در آینده متوقف بر اطلاعاتی است که از این طریق به‌دست می ‌آید و همچنین مطمئن باشد که در آینده در معرض مراجعه بیماران بوده و مسئولیت نجات جان آنان را بر عهده خواهد داشت.
     
    نگاه به عکس نامحرم غیر مسلمان
    س۲۹. آیا نگاه‌کردن به عکس مردان و زنان غیرمسلمان که در کتاب‌های اختصاصی رشته درسی ما به‌صورت نیمه عریان وجود دارد جایز است؟
    ج. اگر به قصد ریبه نباشد و خوف ترتّب مفسده هم در آن وجود نداشته باشد، اشکال ندارد.
     
    نگاه به عکس اعضای تناسلی
    س۳۱. دانشجویان رشته پزشکی در خلال تحصیل، عکس‌ها و فیلم‌های مختلفی را از اعضای تناسلی بدن به قصد آموزش می بینند، آیا این عمل جایز است یا خیر؟ دیدن عورت غیر مُماثل چه حکمی دارد؟
    ج. نگاه‌کردن به فیلم‌ها و تصاویر فی‌ نفسه اشکال ندارد به شرط این‌که به قصد لذت نبوده و خوف ارتکاب حرام هم وجود نداشته باشد. آن‌چه حرام است نگاه به بدن غیر مُماثل و لمس آن است و نگاه به فیلم یا عکس عورت دیگران هم خالی از اشکال نیست.
     
    غسل مس میت برای دانشجویان بعد از تشریح
    س۳۲. اینجانب دانشجوی رشته پزشکی هستم. گاهی هنگام تشریح مجبور به مسّ جسد کسانیکه از دنیا رفته ‌اند می ‌شویم و نمی ‌دانیم که آن اموات مسلمان هستند یا خیر، و غسل داده شده‌ اند، یا خیر؟ ولی مسئولین می ‌گویند که این اجساد غسل داده شده ‌اند. با توجه به این مطالب امیدواریم وظیفه ما نسبت به نماز و غیر آن را بعد از مسّ آن اجساد بیان فرمایید، و این‌که آیا بر اساس آن‌چه ذکر شد، غسل بر ما واجب می‌ شود یا خیر؟
    ج. اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و شما در آن شک داشته باشید، با مسّ جسد یا اجزاء آن، غسل مسّ میّت بر شما واجب می ‌شود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولی اگر اصل غسل میّت احراز شود با مسّ جسد یا بعضی از اجزای آن، غسل مسّ میّت واجب نمی ‌شود، حتی اگر در صحّت غسل آن میّت شک داشته باشید.
     

    ۱. افرادی که چنین وضعیتی دارند،  با مراعات شرایط می‌توانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع است.
    ۲. یعنی قابلیت خرید و فروش را داشته باشد.
    بیت الزهرا(س)

    بیت الزهراء (س) اندیمشک معارف اسلامی

    جواب: فدیه تأخیر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجوب آن ساقط نمی ‌شود. اجوبة الاستفتائات، سؤال...
    جواب: اگر بلندی جایگاه امام نسبت به جایگاه مأمومین، بیشتر از حدّی باشد که شرعاً مجاز است، موجب بطلان نماز جماعت است. اجوبة الاستفتائات، سؤال...
    جواب: اگر ودیعه ‌ها و امانت های دیگران نزد او باشد و حق ‌الناس یا حق ‌اللّه تعالی بر عهده او باشد و در دوران حیات توانایی ادای آن را نداشته باشد، واجب است در مورد آن‌ها وصیت کند و...
    برخی شغلها و انجام برخی کارها در اسلام مکروه است که شغل قصابی و ذبح کردن حیوانات یکی از آنهاست. مکروه بودن شغل قصابی یکی از اموری‌که در روح انسان اثر تربیتی دارد، شغل و محیط شغلی است‌. که به‌طور طبیعی و به‌مرور...

    بیت الزهراء (س) اندیمشک

    جواب: اگر ودیعه ‌ها و امانت های دیگران نزد او باشد و حق ‌الناس یا حق ‌اللّه تعالی بر عهده او باشد و در دوران حیات توانایی ادای آن را نداشته باشد، واجب است در مورد آن‌ها وصیت کند و...
    جواب: هر یک از آنان سال خمسی مستقلی به حساب درآمد خودش دارد، و واجب است، هر کدام خمس باقی‌مانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پایان سال خمسی...
    جواب: لباسی که نجس بودن آن مشکوک است، محکوم به طهارت بوده و نماز خواندن با آن صحیح است. اجوبة الاستفتائات، سؤال...
    جواب: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست. اجوبة الاستفتائات، سؤال...

    پاسخ دهید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    گالری تصاویر
  • آخرین ارسال های سایت

  • نظرسنجی

    نظر شما در مورد عملکرد سایت بیت الزهراء (س) ؟

    View Results

    Loading ... Loading ...