• همه همّت گماریم که نماز را در جایگاه شایسته‌ی خود بشناسانیمآخرین خبر با عنوان ، همه همّت گماریم که نماز را در جایگاه شایسته‌ی خود بشناسانیم در 11 ساعت قبل منتشر شده است .
  • جمعه, ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    »   اهل بیت (س)  »   نخستین سوگوارى ها پس از عاشورا
    64 بازدید
    ۴ مهر ۱۳۹۵ , ساعت ۱۹:۳۱

    نخستین سوگوارى ها پس از عاشورا

    نخستین سوگوارى ها پس از عاشورا

    بنابر گواهى نخستین اسناد مكتوب عاشورا، عزادارى اهل سنت و شیعیان همزمان و پس از حادثه عاشورا به وقوع پیوست. طبرى داستان عبور خاندان امام حسین توسط لشكریان یزید از مسیر قتلگاه را یادآور شده و ذكر مصیبت حسین (علیه السلام) را كه توسط خواهرش زینب هنگام دیدن پیكر غرقه به خون و بى سر برادر بر زبان آورده شده است،

    بنابر گواهى نخستین اسناد مکتوب عاشورا، عزادارى اهل سنت و شیعیان همزمان و پس از حادثه عاشورا به وقوع پیوست. طبرى داستان عبور خاندان امام حسین توسط لشکریان یزید از مسیر قتلگاه را یادآور شده و ذکر مصیبت حسین (علیه السلام) را که توسط خواهرش زینب هنگام دیدن پیکر غرقه به خون و بى سر برادر بر زبان آورده شده است، این گونه گزارش مى کند: «یا محمداه، یا محمداه! درود فرشتگان آسمان بر تو! این حسین است که در بیابان افتاده، با خون خود آغشته گردیده، اعضایش قطعه قطعه شده. یا محمداه! دخترانت اسیر شده اند و اولادت از دم تیغ گذرانده شده اند که بر پیکرشان باد می وزد…» وى در ادامه مى افزاید: «با این جملات و کلماتى که زینب ادا کرد، همه حاضران و دوست و دشمن اشک ریختند.»۱ طبرى همچنین از عزادارى در منزل یکى از دشمنان معروف امام حسین (علیه السلام) به نام خولى بن یزید ازدى یاد مى کند که سر امام را از عمرسعد تحویل گرفت و براى بشارت به عبیدالله بن زیاد و گرفتن پاداش، پیش از دیگران به سوى کوفه حرکت کرد و پس از آنکه با درِ بسته دارالاماره مواجه شد، به خانه برگشت و سر مبارک را در تنور یا صندوقچه اى پنهان داشت. زن حضرمیّه او پس از اطلاع، شروع به ناله و فریاد نمود، براى مظلومیت امام حسین و حادثه عاشورا سخت گریست و منزل او را ترک گفت.۲

    سوگوارى سیدالشهدا و سایر قربانیان کربلا با انتقال بازماندگان حادثه به شام، بدان سرزمین منتقل شد و محفل جشن و شادمانى یزید را به مجلس عزا تبدیل کرد. یزید پس از ورود اهل بیت پیامبر (علیهم السلام)، سر امام حسین را در طشتى در مقابل نهاد و لب و دندان آن حضرت را به چوب بست و اشعارى را، که نشانگر مستى او در رضایت از انتقام کشته گان بدر و احد بود، بر زبان راند. مردى از اهل بیت، که اتفاقاً از اصحاب پیامبر بود، تاب نیاورد و خطاب به یزید گفت: «آیا با نى بر لب و دندان حسین مى زنى؟ تو همانا چوبت را بر جایى مى زنى که من خود دیدم پیامبر آن را مى بوسید. اى یزید! تو در روز قیامت محشور خواهى شد و ابن زیاد شفیعت خواهد بود و این سر مبارک در روز قیامت از راه مى رسد در حالى که محمد (صلّى الله علیه وآله) او را شفاعت مى کند…»۳

     

     

    عزادارى خاندان یزید

    یزید که پس از ارتکاب جنابت کربلا همچنان بر تداوم خط جاهلى و ستم بیشتر اصرار می ورزید و با بازماندگان عاشورا با کمال پستى و دنائت رفتار مى کرد، سرانجام در اثر فعالیت هاى تبلیغى حضرت زینب و امام زین العابدین(علیهما السلام) و تنفر روزافزون مردم، چهره نادم به خود گرفت و اجازه داد تا اطرافیان قدرى آزادى بیان یافته، احساسات خود را ابراز دارند که از جمله آنان، گریه و سوگوارى حرمسراى یزید است: «هنگامى که اهل بیت وارد منزل یزید شدند، هیچ زن و دخترى از خاندان یزید باقى نماند مگر آنکه نزد اهل بیت آمدند و به سوگوارى پرداختند.»۴

    طبرى همچنین از عزادارى در منزل یکى از دشمنان معروف امام حسین (علیه السلام) به نام خولى بن یزید ازدى یاد مى کند که سر امام را از عمرسعد تحویل گرفت و براى بشارت به عبیدالله بن زیاد و گرفتن پاداش، پیش از دیگران به سوى کوفه حرکت کرد و پس از آنکه با درِ بسته دارالاماره مواجه شد، به خانه برگشت و سر مبارک را در تنور یا صندوقچه اى پنهان داشت. زن حضرمیّه او پس از اطلاع، شروع به ناله و فریاد نمود، براى مظلومیت امام حسین و حادثه عاشورا سخت گریست و منزل او را ترک گفت

     

    شاعران و سروده هاى عاشورایى

    نوحه، محرم، حضرت عباس

    با همه سوگوارى هاى اولیه که عمدتاً با حضور اهل بیت امام حسین (علیه السلام) و یا با مشاهده سر بریده آن حضرت انجام مى گرفت، یادکرد عاشورا و عزادارى آن حضرت پس از حوادث مرتبط با عاشورا و بازگشت اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) به مدینه از طریق شعر و سوگ سروده هاى شاعران، از جمله شعراى شناخته شده یا گمنام، ادامه یافت.

    از کسانى که پس از ورود اهل بیت (علیهم السلام) به شام تحت تأثیر مظلومیت شهداى کربلا، به ویژه امام حسین (علیه السلام)، قرار گرفت، خالد بن معدان است که از جمله بزرگان تابعان در نزد اهل سنت به شمار مى رود. وى به محض مشاهده کاروان حسین در شام، که پیشاپیش اسیران، سرهاى بریده، بخصوص سر مبارک امام حسین (علیه السلام) حرکت داده مى شدند، به شدت سوگناک گردید، به گونه اى که از شدّت اندوه مدت یک ماه از مردم کناره گیرى کرد و در حیرت و ماتم فرو رفت.

    سلیمان بن قته، یکى از افراد بنى تمیم که پس از عمرى در اعتقاد به تسنن، به بنى هاشم و تشیع گروید، پس از حادثه عاشورا، سه بار به کربلا آمد و با مشاهده اوضاع کربلا پس از شهادت امام حسین و یارانش و دیدن صحنه هاى مختلف جنایت هواداران یزید و فداکارى و جانفشانى یاران امام حسین (علیه السلام)، اشعار زیر را در مرثیه سیدالشهدا سرود:

     

    مـــررت علــــى ابیــات آل محمد

     

    فلــم اوهــــا لعـهـدها یوم حلت

    الم تر ان الشمس اضحت مریضه

     

    لفقــد الحسیـن و البلاد اقسرت

     و کـــانـــوا رجــــــاء ثـــم صـــاروا

     

     لقــد عظـمـت تلـک الرزایا و جلّت

    أتســألنـا قیس فنعطــى فقیرها

     

    و تقـتـلــنا قیس اذا افــعـــل زلت

     و عـنـد غــنـــى قطـره من دمائنا

     

    سنــطـلــها یــومـاً بها حیث حلت

     فلا تُتبــعِـــد اللــّه الـدیار و اهلهـا

     

    و ان اصبحت منهم برغمى تخلت

    فــان قتیــل الطف من آل هاشم

     

    اذل رقــاب الـمــسلــمــیـن فذلت 

     


     

    پس از ندامت یزید و مجبور شدن وى به بازگرداندن اهل بیت (علیهم السلام) به مدینه، مجالس متعدد روضه خوانى و عزادارى در شام و در مسیر شام به کربلا و مدینه و سپس هنگام ورود آنان به مدینه برگزار شد. این مجالس هرچند به طور عمده از سوى بازماندگان قربانیان عاشورا و شیعیان برپا مى گردید، اما در آن ها شمارى از اهل سنت شرکت مى نمودند و براى خاندان پیامبر، به ویژه فرزندان آن حضرت، سراشک غم مى ریختند.


     

    پی نوشت ها:

    (۱) – تاریخ الطبرى، ابوجعفر محمدبن جریر طبرى، ج ۵، تحقیق ابوالفضل ابراهیم، بیروت، درالتراث، ص ۴۵۶ / ص ۴۵۵٫

    (۲) – تاریخ الطبرى، ابوجعفر محمدبن جریر طبرى، ج ۵، تحقیق ابوالفضل ابراهیم، بیروت، درالتراث، ص ۴۵۶ / ص ۴۵۵٫

    (۳) – همان، ص ۴۶۵ و ۴۶۴ / العقد الفرید، ج ۴، ص ۳۵۸٫

    (۴) – همان، ص ۴۶۵ و ۴۶۴ / العقد الفرید، ج ۴، ص ۳۵۸٫

    (۵) – ابوالفرج الاصفهانى، مقاتل الطالبین، قم، منشورات الشریف الرضى، ۱۴۱۶، ص ۱۲٫

    منبع: عزادارى امام حسین علیه السلام در میان اهل سنّت، عبدالمجید ناصرى

    بیت الزهرا(س)

    بیت الزهراء (س) اندیمشک اهل بیت (س)

    صورت و سيرت امام حسن عسکري (ع) امام يازدهم صورتي گندمگون و بدني در حد اعتدال داشت. ابروهاي سياه کماني، چشماني درشت و پيشاني گشاده داشت. دندانها درشت و بسيار سفيد بود. خالي بر گونه راست داشت. امام حسن عسکري (ع) بياني...
    آمد ربیع ، فصل شکـُفتن رها شدن با رویش گـــل نبوی هم صدا شدن فصل شکـوفه های امامت شکفتن است از پیله ی تواتر خاکــــی جدا شدن در سایه سارباغ نبوت نشــــستن و با کاروان دلشــــــــدگان آشنا شدن فصل برون نمودن هر کینه ازدل است هنگام آشنایی...
    همزمان با ایام سوگواری 28صفر و شهادت امام رضا(ع) گوشه و کنار کشور اسلامی ایران همراه با آداب و رسوم ویژه ای به اقامه عزا می پردازند. حضور هیئت های مذهبی سراسر کشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران شهادت علی...
    « ‌روزي همراه ايشان بودم همين كه نزديك ديوارهاي طوس رسيديم صداي ناله و گريه‌اي را شنيدم . من به جست و جوي آن رفتم . ناگاه ديدم جنازه‌اي را مي آورند در اين حال حضرت از مركب پياده شده...

    بیت الزهراء (س) اندیمشک

    بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم نماز، دری گشوده بر روی همه‌ی آحاد امت است که از آن میتوان به هدایت و رحمت خداوند رسید و زندگی را در سمت و سوی درست و سرشار از خیر و برکت قرار داد. سلامت معنوی هر فرد وابسته...
    جواب: واجب است که قرائت حمد و سوره در نمازهای صبح و مغرب و عشا چه ادا باشد و چه قضا در هر حالی بلند باشد، حتی اگر قضای آن‌ها در روز خوانده شود، و اگر عمداً بلند خوانده نشود،...
    صورت و سيرت امام حسن عسکري (ع) امام يازدهم صورتي گندمگون و بدني در حد اعتدال داشت. ابروهاي سياه کماني، چشماني درشت و پيشاني گشاده داشت. دندانها درشت و بسيار سفيد بود. خالي بر گونه راست داشت. امام حسن عسکري (ع) بياني...
    جواب: فدیه تأخیر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجوب آن ساقط نمی ‌شود. اجوبة الاستفتائات، سؤال...

    پاسخ دهید

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    گالری تصاویر
  • آخرین ارسال های سایت

  • نظرسنجی

    نظر شما در مورد عملکرد سایت بیت الزهراء (س) ؟

    View Results

    Loading ... Loading ...